تبلیغات
getplus.ir یاسی رنک ، افزایش پیج رنک سایت به سایت ایران زمین خوش آمدید story,Music,Sport,Scientific,Game,Politic - گفتگوی Jackson truax با اصغر فرهادی
به سایت ایران زمین خوش آمدید story,Music,Sport,Scientific,Game,Politic
یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد نگاهی نکنم که دلی کسی بلرزد راهی نروم که بی راه باشد ، خطی ننویسم که آزار دهد کسی را.
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : م. ا
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد سایت چیست ؟









گفتگوی Jackson truax با اصغر فرهادی

 

فیلم اصغر فرهادی در هیاهوی جایزه‌های فراوان دیده شد، این جوایز با گذشتن از سد منتقدان گلدن‌گلوب و نامزد جوایز مستقل به عنوان بهترین فیلم خارجی آغاز شد و همچنین جایزه بهترین فیلم خارجی زبان از طرف هیات منتقدان را دریافت کرد و توسط منتقدان لس‌آنجلس به عنوان بهترین فیلمنامه انتخاب شد. اگرچه آخرین فیلم فرهادی به روایت ‌ای‌ام‌دی‌بی‌24‌بار برنده جایزه شده است. این فیلم امسال به عنوان دریچه ورود رسمی ایران در مراسم اسکار به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شده است. تمام جوایز و تحسین‌ها برای فیلمی است که با داستان ساده جدایی یک زوج آغاز می‌شود و درگیری‌های بین طبقه‌ای و حقوق زنان در جامعه مدرن ایران را آشکار می‌کند.

اخیرا Jackson truax با فرهادی و مترجمش به صحبت نشسته است که شاید مهم‌ترین نکته آن همین مساله حضور فیلم در بین پنج نامزد اسکار فیلم‌های خارجی است.

 

 

اگر این فیلم که در 30 دسامبر که در آمریکا اکران می‌شود با استقبال زیادی روبه‌رو شود و درنهایت جایزه اسکار را دریافت کند برای شما به شخصه و برای جامعه ایران چه مفهومی دارد؟ 

می‌تواند یک رویداد عظیم برای سینمای ایران باشد. می‌تواند برای فیلم‌سازان ایرانی به این معنا باشد که با وجود همه شرایط فیلم خوب می‌تواند ساخته شود و در هر جای دنیا مخاطب خودش را پیدا کند. برای من هم می‌تواند متقاعد‌کننده باشد که فیلم‌هایی که دوست دارم را بسازم. درحقیقت جدایی این‌گونه ساخته شد، فیلمی بود که دوست داشتم بسازمش. اگر کسی به فیلمی که می‌سازد ایمان داشته باشد پس از آن چیزهایی که باید اتفاق بیفتد رخ می‌دهد. 


فرآیند فیلم‌سازی در ایران چگونه است؟ بزرگ‌ترین چالش‌ها در این فرآیند چیست؟ 

در بسیاری از جهات فیلم‌سازی در ایران با کشورهای دیگر روند مشابهی دارد. اما فیلم‌سازی در ایران خیلی هزینه‌بر نیست. پس همان طور که می‌بینید مسایل مالی چالش عظیمی نیست. اما قوانین بسیاری در ایران برای یک فیلم‌ساز وجود دارد و پارامتر‌هایی که برای فیلم‌سازی باید آنها را رعایت کنیم حتی اگر با آنها موافق نباشیم. برای فیلم‌سازی در ایران باید با توجه به پارامترها عمل کنی اما با همه این احوال می‌توان راهی را یافت تا فیلمی که دوست داری را بسازی. 


"جدایی ..." در ایران چه مخاطبانی داشت؟ واکنش آنها به این فیلم چه بود؟ 

مخاطبان، منتقدان و اعضای جامعه سینمایی ایران همه فیلم را دیده‌اند. فیلم بسیار خوب در ایران درک شد و مخاطبان زیادی برای دیدن فیلم به سینماها رفتند. فیلم توسط منتقدان، جوایز گوناگونی را دریافت کرد و در برخی رشته‌ها هم نامزد شد. درحقیقت واکنش به فیلم در ایران با خارج تفاوتی نداشت. گرچه برای هیچ فیلمی واکنش‌ها یکسان نیست، اما این امر به تنوع دیدگاه‌ها برمی‌گردد. 


فیلم با موضوعات کلاسیک بسیاری در ارتباط است، جمعیت خاموشی که بیکارند و چیزی ندارند که از دست بدهند. این موضوعی است که این اواخر در آمریکا بحث‌های زیادی را به وجود آورده است. این موضوعات هم در ایران جزو بحث‌های عمومی است؟ این بحث‌ها بر فیلم‌تان اثر گذاشته است؟ 

این بخشی از واقعیت ایران است. برداشت من این است که این موضوعات در ایران و آمریکا تفاوت دارد و این تفاوت ناشی از این است که در آمریکا تفاوت طبقاتی فقط در مسایل اقتصادی است اما در ایران مسایل فرهنگی هم هست. طبقه‌ای وجود دارد که به سنت گره خورده و طبقه‌ای وجود دارد که به مدرنیته تمایل دارد. واقعیت این است که کسانی که ثروتمند ترند شاید غنی‌تر نباشند و این طبقه متوسطی است که به مدرنیته گرایش دارد. 


وقتی شروع به نوشتن داستان کردید چگونه آن را گسترش دادید؟ 

من اول داستان را نوشته بودم و تلاش می‌کردم تا مطمئن شوم این داستان رسیده و به خوبی پرورش یافته است. 

بر این باورم که هر داستانی تم‌های مختلفی دارد، پس بر اساس دلمشغولی‌های خودم تلاش کردم تم‌هایی که برایم مهم‌تر بود را برجسته کنم. برای من فیلم‌سازی شبیه حل کردن جدول روزنامه است. همه عناصر به همدیگر گره خورده‌اند. من تلاش می‌کنم داستان را به وسیله چیزهای بسیار ساده و ظاهرا ناچیز به هم پیوند دهم.


گفته بودید که فیلمنامه را به‌وسیله بازیگران بسط دادید. بازیگران چه تاثیری در فیلمنامه داشتند؟ 

زمانی‌که من بازیگران را انتخاب کردم درحقیقت نوشتن فیلمنامه پایان یافته بود. اما زمانی‌که بازیگران آمدند و من آنها را دیدم، در رفتارشان جزییات بیشتری را کشف کردم و این جزییات را به فیلمنامه تزریق کردم. بنابراین می‌توانم بگویم زمانی‌که با بازیگران تمرین می‌کردم به طور همزمان روی بر فیلمنامه هم کار می‌کردم. 


شما به وسیله فیلمبرداری خاصتان به مخاطب این احساس را دادید که وسط ماجراست. چگونه این فیلم را ساختید که مخاطب احساس صمیمیت زیادی با کاراکتر‌ها داشته باشد؟ 

سه اصل وجود دارد که من تلاش می‌کنم به آنها پایبند باشم، وفاداری به تصویر یکی از آنهاست به گونه‌ای که تصویری ایجاد کنم که شبیه به ساخت فیلم مستند باشد. دوم اینکه دوربین به یک کاراکتر متمایل نباشد و طرف آنها را نگیرد. به همین دلیل مقیاسی که از هر کاراکتر می‌بینید در فیلم مساوی است. سوم، این است که زمانی‌که فیلم را می‌بینید از هنر فیلمبرداری آگاه نیستید و درحقیقت فیلمبرداری مشهود نیست. 

سی نت

۷ دی ۱۳۹۰ ۱۵:۳۸

 

منبع : www.persianartpic.com





نوع مطلب : فیلم ، Film، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 7 دی 1390
شنبه 14 مرداد 1396 05:10 ب.ظ
Awesome post.
شنبه 14 مرداد 1396 05:32 ق.ظ
Good day! This is my first visit to your blog! We are a
group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on. You have
done a wonderful job!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به سایت ما خوش آمدید
getplus.ir یاسی رنک ، افزایش پیج رنک سایت